Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam

Inleiding
Kiwanis Club Rotterdam beoogt middelen te verwerven en te verschaffen aan maatschappelijke groepen en organisaties die lokaal, regionaal, nationaal of internationaal opereren. Op deze manier wordt vormgegeven aan de doelstelling van Kiwanis, namelijk het inzamelen van gelden ten behoeve van kinderen in de wereld, met nadruk op kinderen in de gemeente Rotterdam en omgeving.

Doel:
Voor dit doel is de Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam (SKFR) opgericht.

Doelstelling:
De Stichting heeft tot doel het op allerlei manieren creëren van activiteiten, welke in samenwerking met en mede door de leden van Kiwanis Club Rotterdam zullen worden voorbereid en uitgevoerd, zulks om zo groot mogelijke fondsenwerving voor goede doelen van algemeen belang te bewerkstellen.
Het initiëren en ondersteunen van projecten en maatschappelijke organisaties, gericht op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen in de ruimste zin van het woord.
De Stichting heeft het maken van winst uitdrukkelijk niet ten doel.

Registratie
De Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
KvK nr.: 70356025
RSIN      8582.86.324.
Adres:    Bovendijk 153
              3045 PD Rotterdam
Mail:       kortek@cornnet.nl
De bankrekening van Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam is NL71 RABO 0327 9617 91.

Siep Adolfs                         voorzitter
Frans Kortekaas                 secretaris
Leo Kathman                      penningmeester
Beloningsbeleid
Kiwanis Club Rotterdam is als serviceclub dienstbaar aan de samenleving.
De Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam, in het verlangde daarvan, heeft geen winstoogmerk. Bestuursleden vervullen hun functie geheel onbezoldigd, zonder vergoeding of vacatiegeld.

Startproject
Het startproject dat in 2018 onze speciale aandacht kreeg, waren drie Rotterdamse Speeltuinen, waarin wij door toevoegingen en aanpassingen hebben bevordert dat ook ‘gehandicapte’ kinderen er hun weg kunnen vinden. Het samenspelen van valide en minder-valide kinderen is belangrijk voor de ontwikkeling van beiden.

Actuele projecten 2023
De komende jaren staan de projecten in het teken van het organiseren van o.a. de Kiwanis Kinderdag op Plaswijckpark en een Kerstpakketten actie in december. Maar, ook voor andere acties voor deze doelgroep staan wij open.

Op de Kinderdag nodigen wij ca. 250 gezinnen met kinderen uit. Dus, ouders/begeleiders en broertjes en zusjes zijn allemaal welkom. Dat betekent dat wij op zo’n dag ca. 550 mensen mogen ontvangen op Plaswijkpark om hen een onvergetelijke dag te laten beleven.
Maatschappelijk werk zorgt ervoor dat deze gezinnen een uitnodiging krijgen. Zij kennen de precaire situaties en weten waar een Kinderdag goed van pas zal komen en zij hun financiële zorgen even te vergeten.

Verder willen wij vasthouden aan onze jarenlange traditie, het rondbrengen van minimaal 175 Kerstpakketten met boodschappen naar gezinnen met kinderen, die het (financieel) niet makkelijk hebben. Het is een steuntje in de rug voor mensen die ook bij onze samenleving horen. Een Kerstpakket is een teken dat zij niet door iedereen vergeten zijn.

Andere projecten, onder het motto “Geef kinderen een geluksmoment”, zijn:
·     Kinderen deel laten nemen aan het Muziekproject bij RPhO Kindermatinee in De Doelen of in het
      Jeugdtheater Hofplein,
·     Via het ‘Speeltuinen-project’, valide en minder-valide kinderen samen leren spelen,
      bijv. Taka Tuka-land en Pietje Bel.

Financiële verantwoording
De financiële middelen van het Fonds zijn zowel afkomstig van Kiwanis Club Rotterdam, via fundrais-projecten, als particuliere donaties en schenkingen.
Een van de succesvolle fundrais-projecten is de jaarlijkse verkoop van chocoladeletters in november.

Stichting Kiwanis Fonds Rotterdam geeft geen geld aan doelgroepen, maar koopt wel bijv. entreekaartjes en/of vervoer in of geeft geld uit om Kerstpakketten te vullen. Alles komt ten goede van de doelgroep.

Meer informatie betreffende de financiën:
De jaarrekening over 2018 kunt u hier downloaden.
De jaarrekening over 2019 kunt u hier downloaden.
De jaarrekening over 2020 kunt u hier downloaden.
De jaarrekening over 2021 kunt u hier downloaden.
De jaarrekening over 2022 kunt u hier downloaden.
De jaarrekening over 2023 kunt u hier downloaden.