Korte geschiedenis

/imagecache/original/uploads/2020/05/img-9369.png

Kiwanis Club Rotterdam was in 1968 de tweede Kiwanis Club in Nederland die opgericht werd. De leden hebben in de afgelopen jaren veel tot stand gebracht door het realiseren van projecten zoals; Roeiboot mindervaliden, Paard mindervaliden, Computers Sophiakinderziekenhuis, Helikopter platformplaten voor het ziekenhuis in Spijkenisse, 15 jaar lang werden uitstapjes georganiseerd naar diverse plaatsen in Nederland met mindervalide patiënten van verzorgingshuis Rustenburg.

De keukeninrichting voor het Kiwanishuis bij het brandwondencentrum in Beverwijk werd in 1991 geleverd. Dit gebeurde in het kader van het nationaal Kiwanis Nederland project. Het Kiwanishuis is bedoeld voor opvang van familie van brandwondenslachtoffers. 3000 gulden werd gedoneerd voor het Jodium Project (Internationaal Kiwanis project in samenwerking met Unicef 1996), Verkeerstuin Plaswijckpark Rotterdam, werd volledig door de inzet van leden gerealiseerd evenals het Milieupaviljoen Ecotopia in Plaswijckpark, € 1000, - werd gedoneerd voor het landelijk project Kiwanishuis Kinderopvang in Macedonië (In samenwerking met SOS kinderdorpen).

Recente projecten zijn:
- Het Kinderopvanghuis ‘Prinses Amalia’ in de wijk Spangen in Rotterdam werd geheel door inzet van leden en sponsoren tot stand gebracht. Opening vond plaats op 23 april 2004.
- Drie Kiwanis Clubs waaronder Rotterdam en het Kiwanis Nederland Fonds hebben gezorgd dat de twee wachtkamers voor kinderen van het Oogziekenhuis Rotterdam in november 2004 van een wanddecoratie werden voorzien. Hiervoor werd € 3.500,-gedoneerd. Bij het opheffen van de stichting Transmedica van KC Rotterdam eind 2005 werd € 2.500 aan Stichting Ontwikkelingshulp Kenia overgemaakt.
- Voor het nationale Kiwanisproject 2006, het tweede Kiwanishuis bij in het nieuwe brandwondencentrum in Groningen in het Martini Ziekenhuis, werd in 2006,€ 2.500,- bijgedragen.
- Een groot project waaraan nu gewerkt wordt is het HEBI project. HEBI staat voor van Hemel Baby Incubators. De Kiwanis Club Rotterdam heeft dit project ondergebracht in een stichting, die nu zorgt voor productie, opslag en verzending van couveuses naar landen met een lager ontwikkelingsniveau.

Vaste projecten zijn;
- Sinaasappelproject in december: Circa 130 Kerstpakketten worden voor de eenzamen en zwakkeren in onze samenleving gemaakt en rondgebracht.
Door leden van Kiwanis Club Rotterdam zijn 7 nieuwe Kiwanis Clubs opgericht. Actief als lid zijn betekend dat iedereen met zijn sociale en zakelijke netwerk kan bijdragen in het slagen van projecten. Het is niet alleen zorgen dat er geld binnenkomt voor projecten, vaak ook wordt er gevraagd zelf de handen uit de mouwen te steken.