Kiwanis Plaswijkckpark

Als kind- tienerwerker bij gro-up buurtwerk ben ik actief in het gebied Hillegersberg- Schiebroek (focus op Schiebroek-Zuid en 110-Morgen). Een gebied vol contrasten. Waar er aan de ene kant van het gebied grote villa’s staan, staan er aan de andere kant sociale huurwoningen / flats. Als kind- tienerwerker willen wij het welzijn van bewoners en de sociale kwaliteit van de buurt verbeteren. We verbinden en inspireren buurtgenoten en bieden hulp, ruimte en middelen. Zo zijn wij daar te vinden waar de jeugd zich bevindt. Op de pleinen in de wijk, de speeltuin, op de voortgezet- en basisscholen en bij de gezinnen thuis etc. Hier bieden wij o.a. activiteiten en trainingen aan.

Hét leukste familiepark van Rotterdam en omstreken, Plaswijckpark, is voor de bewoners uit het gebied op loopafstand te bereiken. Maar wat als je er nooit komt, omdat je hier geen geld voor hebt? Of wat als je heel graag zou willen, maar je eigenlijk niet wéér alleen wil gaan / durft te gaan?

Met veel plezier hebben wij het afgelopen jaar (weer) gebruik mogen maken van 4 jaarkaarten voor Plaswijckpark dankzij Kiwanisclub Rotterdam. Onze dank hiervoor! We hebben voornamelijk in schoolvakanties en op woensdagmiddagen bezoekjes gebracht met diverse doelgroepen, namelijk:

- .....groepen kinderen die olv de jeugdwerkers een leuke dag beleven in Plaswijckpark. Zo leren de kinderen andere kinderen kennen, halen we de kinderen even weg uit de thuissituatie en wordt er vooral veel plezier gemaakt.
- .....gezinnen uit het gebied die een dagje uit met elkaar goed kunnen gebruiken. Dit zowel samen met de medewerker van gro-up, als zelfstandig. Voor de medewerker is het uitstapje naar Plaswijck een mooi moment om het gesprek aan te gaan. Terwijl de kinderen aan het spelen zijn, is er veelal wel tijd voor een (kort) gesprekje om hulpvragen in kaart te brengen.

- .....senioren en kinderen hebben olv de medewerkers van gro-up 3x een bezoek gebracht aan het park. Voor de senioren is dit een écht dagje uit. Een kopje koffie drinken in het restaurant en vervolgens een (klein) rondje lopen, waarbij de kinderen de rolstoel duwen en/of de senioren een arm geven. Vervolgens spelen de kinderen lekker in de speeltuin en houden de senioren een oogje in het zeil vanaf het terras. Een leuke dag voor jong en oud.

- .....senioren. Wanneer de kinderen op school zitten, hebben onze collega’s van het seniorenwerk 3x een bezoek gebracht met groepen senioren. In de ochtend is het nog heerlijk rustig in het park en voor de senioren een prachtige plek om een stukje te wandelen, een kopje koffie te drinken en om met elkaar in gesprek te gaan. (preventieve dagbesteding)

- .....mantelzorgers: om de (overbelaste) mantelzorgers een dagje te ontlasten brengen onze collega’s op 29 juni a.s. een bezoekje aan het park. Wandelen door de Engelse Tuin, een rondje met de rondvaartboot en een lekkere lunch.
- .....uitlenen pasjes aan o.a.:
St. gemiva groep, Pameijer, schoolmaatschappelijkwerk, gro-up buurtwerk Prins
Alexander en Kralingen-Crooswijk en basisscholen uit het gebied. In totaal hebben 792 keer gebruik gemaakt van het pasje. De ene keer checken we in voor een gezin van 4 personen, de andere keer gaan we met 32 personen.

Zoals te lezen is Plaswijckpark niet alleen een uitstapje voor kinderen, maar écht voor iedereen. Zoals tijdens de Kiwanis Familiedag aangegeven, verloopt de pas 1 juli a.s. en zouden wij heel graag 4 nieuwe pasjes willen hebben om nóg veel meer mooie bezoeken te brengen aan het park.

Patricia van Veen
kind- tienerwerk gro-up buurtwerk Hillegersberg-Schiebroek
248 personen entree 168 personen entree 200 personen entree 176 personen entree. Over het hele jaar heeft Kiwanisclub Rotterdam 2,556 kinderen een plezierige dag bezorgd, incl. de bezoeken aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest in de Doelen.