Van Lexus tot couveuse

ToelichtingTed Sluymer I Het mooie van Lexus Breda is dat er mensen werken die werketijk geinteresseerd zijn in mensen- Die attent zijn en scherp opletten. Wat u gaat lezen is een prachtig voorbeeld en als externe eindredacteur van de best bijzondere Lexus Breda-website was ik verrast op deze bijdrage van Ralph. Het is een verrassend en mooi stuk met een bijzondere afIoop die duidelijk maakt waarom de titel Van Lexus tot Couveuse luidt en u foto's ziet die doorgaans niet op een website van een dealer staan. Met plezier vraag ik uw aandacht voor een héél bijzonder artikel van Ralph!

door Ralph Asselbergs I Iedere verkoop van een auto is anders en ieder mens is anders.
Dat maakt het vak van verkoopadviseur boeiend en afwisselend. Zelf werk ik 9 jaar bij Lexus Van Dorst en zou er een boek over kunnen schrijven. Een leuk voorbeeld hoe dingen kunnen lopen wil ik graag met u delen.
Het was een druilerige woensdag in mei. De deur van de showroom gaat open en een man 'op leeftijd' loopt naar boven waar onze occasion afdeling is. ik spreek hem aan wat ik voor hem mag betekenen. Hij stelt zich voor als Jan en vertelt me dat hij van onze Toyota vestiging kwam, omdat hij helaas, door een sterfgeval in de kennissenkring, een Yaris wilde verkopen en hier een taxatie voor nodig had. Toen Jan het Toyota-pand verliet zag hij het Lexus-pand en wilde gewoon uit nieuwsgierigheid eens binnen kijken- Ik liet Jan de ruimte, zodat hij geheel vrijblijvend in onze showroom de verschillende modellen kon bekijken. Dat deed hij en hij zwaaide goedendag toen hij wegging.
Op vrijdag stopte er een Opel voor de deur en daar kwam Jan opnieuw, vergezeld met een vriend. .Jan was toch wel erg 'verliefd' geworden op een GS4SOH Executive occasion in de kleur Dark Granite met beige leder van 2OO7 - Nieuwsgierig naar wat zijn vriend van de auto vond, ging Jan achter het stuur zitten een glimlachte. "Wat een auto he!" En daar had Jan gelijk in. De GS450H is een topper!

Zeg Ralph, wat moet ik bijleggen als ik m'n Opel inruil?? ik bied Jan en zijn vriend een kopje koffie aan en ga de Opel van Jan taxeren. Een Opel uit 2004, diesel, automaat, 280.000 km gelopen, wat butsen hier en daar, maar motor loopt als een zonnetje. Ik doe Jan een prijsvoorstel en eigenlijk vrij snel waren wij het eens over de prijs. Goed zei Jan aan mijn bureau, ik ga er eens over denken en met mijn vrouw bespreken. Dat gebeurt namelijk wel eens af en toe. Logisch, want we praten niet over een halfje wit brood.

Toch zag ik aan Jan dat hij de auto eigenlijk al in z'n hoofd had aangeschaft. Hij straalde helemaal! Een beetje brutaal vraag ik dan ook aan Jan: "wat denk je dat je vrouw er van zal vinden?" .Jan antwoordt dat z'n vrouw gegarandeerd de volgende twee vragen zal stellen. De eerste vraag die ze zal stellen: "is de auto helemaal naar je zin??" Ja, zal Jan dan zeker antwoorden. De tweede vraag: "Kan het financieel?" Ook deze vraag zal Jan positief antwoorden. "Dan moet je het gewoon doen Jan", zal zijn vrouw vervolgens zeggen. Ik ken de vrouw van Jan niet, maar het lijkt me een ideale echtgenote. Samenvattend wist Jan eigenlijk dus al hoe het thuis zou gaan lopen en plots zei hij: "Ik doe het, ik koop hem!!. Het zal gezien mijn leeftijd wel de Iaatste auto zijn, die ik zal aanschaffen en ik ga er lekker van genieten!"

En Jan heeft ook helemaal gelijk. Ik feliciteerde hem met zijn aankoop en zei terloops "Met deze Lexus kunt u wel voorrijden bij uw vrienden van de Kiwanis serviceclub!" Jan keek me verbaasd aan. "Hoe weet jij dat ik bij de Kiwanisclub zit?" Ik wist dat omdat mijn oog was gevallen op een klein stickertje op de achteruit van de Opel met het logo van Kiwanis. Jan begon enthousiast te vertellen over zijn werkzaamheden bij Kiwanis. Na zijn pensioen is hij begonnen met couveuses maken voor ontwikkelingslanden. Er sterven namelijk teveel kinderen daar, omdat ziekenhuizen simpelweg te weinig couveuses hebben. Hij bouwt de couveuses in zijn hobbyruimte als bouwpakket. De bouwpakketten worden daar in elkaar gezet en er worden levens mee gered! Jan heeft er inmiddels vijfhonderd gemaakt. VIJFHONDERDIII Wat een prachtig initiatief. Jan vertelde dat de materialen voor deze couveuses worden bekostigd door sponsors en vroeg me of we namens Lexus van Dorst een couveuse wilde sponsoren. Na kort overleg met Jac van Dorst besloten wij om een couveuse te sponsoren. Ook hier was Jan natuurlijk superblij mee.

Ook de aflevering van de G5450H was een feest. Wij zijn samen gaan rijden met de auto om te wennen aan de vele knopjes en mogelijkheden van de auto. Tussentijds vertelde Jan zijn hele levensverhaal met ups en downs. Het was of ik Jan al lang kende en andersom. Auto's verkopen blijft nou eenmaal mensenwerk, met meer dan alleen een zakelijke overeenkomst. Dat maakt het vak geweldig!

Beste Jan, nog vele fijne jaren met je nieuwe lexus G5450H gewenst en welkom in de Lexus- familie.

Deel deze post