Prinsen- en Prinsessenborrel 2014

PRINSEN- en PRINSESSENBORREL 16 SEPTEMBER 2014

DE EERSTE PRIJS is gewonnen door KIWANIS club Rotterdam – Zuid € 1.000,- met het project: Een ‘hotspot’ voor tieners en ‘hutspot’ voor de gasten.
Tieners die na schooltijd en in het weekend vrijwillig komen koken en bedienen in een restaurant? Bob Richters krijgt het voor elkaar met zijn project Hotspot Hutspot. Hij zet zich in om tieners van 10 tot en met 15 jaar en buurtbewoners (in de Rotterdamse wijken Lombardijen en Schiebroek) actief te betrekken bij stadslandbouw en daarnaast in contact te brengen met gezonde voeding.
Hotspot Hutspot haalt de tieners van de straat en biedt hen in de eerste plaats een leuke, zinvolle tijdbesteding. Ze maken kennis met stadslandbouw en leren over het telen en bereiden van gezond en biologisch eten. Dertig procent van alle producten haalt het restaurant uit de eigen tuin. Het brood komt uit eigen keuken. De overige producten worden uit de buurt gehaald, bijvoorbeeld bij de lokale zorgboerderij. Terug in de keuken van het restaurant bereiden de tieners de zelf geteelde groenten, onder begeleiding van een vrijwilliger en een kok, tot culinaire gerechten.
Het restaurant maakt dagelijks ruimte voor zeven tieners in de keuken. Daarnaast zijn er acht vrijwilligers werkzaam (in de moestuinen en in het restaurant) en stelt het project acht plaatsen voor re-integratiejongeren beschikbaar.

DE TWEEDE PRIJS is gewonnen door ZONTA Rotterdam aan de Maas € 750,- met het project:
Loverboys, ter ondersteuning van de stichting die zich bezig houdt met voorlichting, preventie en nazorg van meisjes die in handen vallen van Loverboys in Rotterdam.

DE DERDE PRIJS is gewonnen door ROTARY Vlaardingen ’80 € 500,- met het project:
Jeugdfonds Rotary Vlaardingen ’80 wat tot doel heeft jongeren die door omstandigheden buiten gesloten worden, niet deel kunnen nemen aan clubs omdat ze de contributie niet kunnen voldoen, een plaats te geven waardoor zij niet in een sociaal isolement komen.