Prinsen- en Prinsessenborrel 2013

Sinterklaas kwam dit jaar al vroeg

30 jaar hebben wij (KC Rotterdam) de Prinsen- en Prinsessenborrel georganiseerd voor alle omliggende serviceclubs. Vele belangrijke sprekers hebben wij uit de politiek, bedrijfsleven en gemeente gehad. Maar ook jaren zonder sprekers met alleen sprekers op de ‘kist’ zoals wij het noemen. Er waren ook jaren dat iedere spreker met een laptop en een Power Point presentatie kwam. Maar altijd blijft 4 minuten over en sociaal project spreken de beste wijze om te laten zien hoe gemotiveerd een spreker van een serviceclub wel is. Op 17 september van dit jaar werden 8 projecten aangemeld en het was dan ook een hele uitdaging voor de jury om een keuze te maken. Dat Sinterklaas al vroeg in het jaar de kadootjes door de 1e prijs van 750 euro voor de kinderen binnenhaalde met het project: Voorlees Express.

Wij kunnen een financiële ondersteuning goed gebruiken om de St Klaas actie dit jaar Rotterdam breed te kunnen trekken. Het gaat daarbij om ca. 150 kinderen uit gezinnen in Rotterdam die zijn aangemeld bij de Voorlees Express door school, maatschappelijk werk of anderszins. Door 20 weken lang in een gezin thuis een uur per week het voorleesritueel te stimuleren en integreren, krijgen kinderen een ‘taalbad’ en boeken zij zichtbare vorderingen op school. Een boek en letter is een kleine impuls en wordt ook gewaardeerd door de vrijwilligers die het boek namens de Sint kunnen ‘geven’. Was eigenlijk niet zo vreemd dat de club Zonta aan de Maas de eertse prijs won.

De 2e prijs ging naar Kiwanis Club Barendrecht voor een project ver over de grens namelijk voor het oprichten van een school in Mozambique . Dit project koos de club omdat een exlid van de club in Mozambique met dit project bezig is en zijn verdere leven daar inzet om kinderen onderwijs te geven.

De 3e prijs ging naar Ladie’s Circle Voorne voor hun landelijke project voor de stichting ALS. Een dodelijke spierziekte die relatief weinig voorkomt, waardoor onderzoeksgelden moeilijk te verkrijgen zijn. De stichting ALS is nu erg actief en zo denkt men met het onderzoek naar oorzaak en mogelijk stilstand van de ziekte, ooit een medicatie te bereiken.

De jury koos voor lokaal, internationaal en nationaal.

Bij het horen van alle projecten besef je hoe belangrijk serviceclubs in de huidige maatschappij zijn.

R E van Zuylen,

Clubsecretaris KC Rotterdam