Geluksmomenten 2021

Naar aanleiding van het landelijke lustrum-project “Het vergeten kind” heeft Kiwanis Club Rotterdam het project “Geluksmomenten” opgepakt en dat bleek een succesvolle formule.

Het project “Geluksmomenten” houdt in dat wij ervoor zorgen dat kinderen op school verhalen kunnen vertellen. Verhalen over wat ze op hun vrije woensdagmiddag of in het weekend of vakantie hebben meegemaakt. Natuurlijk zijn er veel kinderen die met verhalen komen van prachtige buitenlandse vakanties. Het gaat ons echter om die kinderen die, van huis uit, geen enkel perspectief hebben op een leuke vrijetijds- of vakantiebeleving.

Deze kinderen willen wij één of meerdere dagdelen/dagen vermaken. Dit doen wij niet zelf. Hiervoor hebben wij zogenaamde uitvoerders voor nodig. Mensen die beroepsmatig of vanuit hun vrijwilligerswerk dicht op deze doelgroep zitten; onze maatschappelijk werk partners. Deze mensen/organisaties weten wat de behoeften zijn voor deze kinderen en wat de mogelijkheden zijn.

De taak van de Kiwanisleden is dat wij van toegevoegde waarde kunnen zijn, zoals het coördineren van projecten. Maar ook door bijvoorbeeld mee te denken over de benodigde attributen. En door, met een (gereduceerd) tarief, toegangskaarten te kopen. Dus, wij geven geen geld, maar toegangskaartjes.

Geluksmomenten 2021
Dit jaar heeft de commissie Geluksmomenten vanaf januari via zoom vergaderd. Immers, er moet wel corona-proof worden vergaderd. En ook bij de uitvoering van de projecten moet worden voldaan aan de RIVM richtlijnen. Maar, de resultaten mogen er zijn. Om er een aantal te noemen:

Bij de speeltuinen Taka Tuka-land en Pietje Bell hebben we jaarabonnementen gekocht,
zodat kinderen uit onze doelgroep daar (gratis) terecht kunnen. Op deze twee speeltuinen zijn ook twee tentenkampen georganiseerd met een overnachting op de speeltuin. Een spannende belevenis voor deze kinderen. Tevens is er een dag georganiseerd met spelletjes en schminken.
Op beide locaties hebben kinderen op deze dagen een patatje gekregen alsmede een glas limonade en een ijsje.

Op 29 mei was er de Kiwanis Doe Dag op Plaswijckpark, een Rotterdams familie- en attractiepark. Dit was een groots evenement met heel veel deelnemende kinderen. Dolle pret. Zeker voor kinderen die door thuisomstandigheden geen vakantiebelevenis hebben. Dit betekent voor veel kinderen een avontuur waarover zij hun verhaal op school kunnen doen.

Dit jaar hebben wij de samenwerking gezocht met het Jeugdtheater Hofplein. Zij verzorgen middaguitvoeringen voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën vanaf 3 jaar.
De eerste uitvoering die via Kiwanis Club Rotterdam mogelijk is gemaakt was op 20 november met “Sint Sing Along (3+)”.

Dit keer was de doelgroep jonge moeders met hun kinderen, die door huiselijk geweld opvang moesten zoeken. De organisatie Fier heeft een holistisch totaalconcept ontwikkeld met een duurzaam toekomstbestendig effect: de Veilige Veste met een locatie in Capelle aan den IJssel.
Met het zingen van Sinterklaasliedjes zijn ze hun zorgen toch even vergeten en kunnen zij hun belevenis op school vertellen.

Tot slot het ‘sinaasappelproject’, onze kerstpakkettenactie. In december maken wij 175 Kiwanis Kersttassen met boodschappen, wat extraatjes en ook speelgoed (van Stichting Jarige Job) voor gezinnen met kinderen, die het niet makkelijk hebben. Het is hartverwarmend om de verraste en blije gezichtjes van deze kinderen te zien.
Ook dit project doen wij in goede samenwerking met onze maatschappelijk partners, Thuis Op Straat (TOS) en Wmo radar. Zij kennen de doelgroep en zij helpen ook mee met inpakken en uitrijden van de Kersttassen.

O ja, niet onbelangrijk om te vermelden. Bovenstaande projecten hebben voor 1.079 blije gezichten gezorgd.

Financiering
Hoe krijgt Kiwanis Club Rotterdam geld bij elkaar voor dit breedschalige project?
Om te beginnen wordt een groot deel gefinancierd uit de opbrengst van eigen Fundraising.
Een belangrijke bron is de verkoop van chocoladeletters in november. Voor de kaartjes van het Jeugdtheater Hofplein hebben wij subsidie gekregen voor 200 toegangskaartjes van Stichting Kiwanis Nederland Fonds. Tot slot schrijven wij voor specifieke acties fondsen aan ter financiering van bijv. ons sinaasappelproject.

Namens
Kiwanis Club Rotterdam