Amalia Kinderdagverblijf

/imagecache/lg/uploads/2020/06/ki-boboos2-9.JPGDit project van Kiwanis Club Rotterdam is een voortzetting van een initiatief van de in Rotterdam bekende ‘oma Van der Poel’. Het nieuwe Vinkje is een particuliere instelling voor kinderopvang voor kinderen van 0 tot 10 jaar. Hoewel het niet als pleeggezin, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderopvang, 24-uurs opvang of kindertehuis aangemerkt kan worden, heeft het wel alle kenmerken van deze opvangsvormen.
In de afgelopen vijftig jaar is in de Rotterdamse wijk Spangen door de niet aflatende zorg van oma Van der Poel een niet-reguliere kinderopvang uitgegroeid tot een dag- en nachtopvang van formaat. Soms zitten er wel zestig kinderen in de te krappe behuizing met te weinig speelruimte. Het niet voldoen aan de wetgeving en aan de brandveiligheidseisen maken deze ruimte ongeschikt voor kinderopvang.
De politiek heeft de opvang van zoveel kinderen jarenlang gedoogd, waardoor verandering moeilijk te realiseren was.
Particulier initiatief bracht de oplossing. Radioverslaggever Jacques Kerklaan van Radio Rijnmond heeft een geld inzamelingsactie opgezet onder de luisteraars, maar was niet in de gelegenheid het project af te ronden. De hulp van KC Rotterdam werd ingeroepen.
Enkele leden van KC Rotterdam hebben zich sterk gemaakt om de broodnodige nieuwbouw te realiseren. Gesprekken met de gemeente Rotterdam en de deelgemeente Delfshaven werden geïnitieerd, hetgeen resulteerde in het beschikbaar stellen van een bedrag van een half miljoen Euro. Hoewel nog niet voldoende werd er toch stevig onderhandeld en aangepakt. De grond voor de nieuwbouw moest worden aangekocht. Er moest een architect komen die bereid was voor weinig mee te werken. Deze is gevonden in de persoon van Leo Kathman. De woningbouwvereniging wilde het nieuwe pand beheren tegen een vooraf vastgesteld huurbedrag. Jan van Herrewegen heeft als bouwkundige het toezicht op zich genomen zonder daarvoor een vergoeding te vragen.

/imagecache/lg/uploads/2020/06/ki-henny-en-torres-en-kinderen-183803.JPG

/imagecache/lg/uploads/2020/06/ki-kinderen-11.JPG